– Justin Kroesen –
Det malte panelet fra Nedstryn kirke i Nordfjord var den første gjenstanden som ble en del av Bergens Museums kirkekunstsamlinger i 1826, ble også utgangspunkt for museets grunnlegger, Wilhelm Frimann Koren Christies første kunsthistoriske forskningsarbeid.
Gjenstanden
Frontalen består av to brede bord med en ramme med utskårne ovaler. Den samlede bildeflaten består av åtte medaljonger, som gjengir legenden om tyveriet og gjenerobringen av Det hellige kors i årene 614-629 e.Kr. Billedfortellingen eller syklusen er bemerkelsesverdig omfangsrik, og maleriene er av høy kunstnerisk kvalitet. Rundt kanten av medaljongene står innskrifter på gammelnorsk, som forklarer scenene og antyder at frontalen ble laget i Norge, kanskje i Bergen? De nærmeste parallellene i stil og komposisjon finnes utenfor Norge, for eksempel i engelske og franske glassmalerier og i vakre bokutsmykninger, såkalte bokilluminasjoner.
Bildefortellingen
Syklusen begynner nede til venstre, med at den persiske kongen Chosroes stjeler korset. De tre neste scenene mot høyre viser at kongen vender tilbake til slottet sitt med korset, deretter hvordan han blir hyllet av folket og hvordan sønnen hans blir beseiret av den bysantinske keiseren Heraklios. Det øverste feltet forteller hvordan kongen så blir drept av keiser Heraklios. Videre hvordan Heraklios vender tilbake til Jerusalem med det gjenerobrede korset, men ikke finner byporten på grunn av sitt hovmod, og til slutt hvordan han går ydmyk og barføtt inn i byen med korset i hendene og setter det tilbake på alteret.
Hvor kom det fra?
Frontalen kom til museet fra en liten bygdekirke i Nedstryn i Nordfjord. Den uvanlige tematikken reiser spørsmålet om det opprinnelig ble laget til denne kirken. I sammenheng med korstogene fikk legenden fra 600-tallet ny aktualitet, for den impliserte en oppfordring til ny kamp for å befri de hellige byene i Palestina, med Heraklios som forbilde. Slik sett er det mer sannsynlig at frontalen opprinnelig har tilhørt en kirke i det politiske maktsenteret Bergen, for eksempel Apostelkirken, kongens kapell i kongsgården. Frontalen kan derfor ha kommet til Nedstryn senere, kanskje etter reformasjonen, da Apostelkirken ble revet.
Detaljer:
Furutre, malt, H 98 x B 174,5 x D 7,5 cm, inv. nr. MA 1